fbpx
Hopp til innholdet

Helgeseminar og Sabona i skolen 09.-12.05

    Helgeseminar på Jonatunet

    Som en oppfølging etter foredraget den 06.05 på Litteraturhuset i Bergen, inviterer vi til:

    Fredag 9.mai – Søndag 11. mai:
    Grunnkurs i bruk av Transcendmetoden

    Weekend-seminar Basic course in applying the Transcend Method

    v/ Erika Degortes

    Mandag 12.mai:
    • Sabona i skolen – et program for samspill og sosial kompetanse v/ Synøve Faldalen

    Grunnkurs i bruk av Transcendmetoden

    Fredag 09.mai – Søndag 11.mai

    Basic course in applying the Transcend Method v/ Erika Degortes

    Seminaret ‘Grunnkurs i bruk av Transcend-metoden’ er en integrert del av vår pågående utdanning for fred. Det er en mulighet til å gå dypere inn i Transcend-metoden og finne innovative løsninger på hverdagslige konflikter. Enten mellom individer, grupper, stater eller kulturer, er metoden anvendelig i enhver kontekst.

    What is it? The Transcend Method is a simple yet powerful approach to conflict resolution. Developed by Johan Galtung over sixty years of experience, this method includes engaging in dialogue with all parties involved in a conflict to identify their goals and perspectives. Why is it unique? Unlike traditional legal systems that determine who is right or wrong based on laws, the Transcend Method operates on a different paradigm. It acknowledges that conflicts arise from incompatible goals and focuses on understanding the legitimate goals of all parties. The aim is to find peaceful means to satisfy these goals.
    How does it work? Inspired by medical sciences, the method follows three key steps:
    1. Conflict Mapping – Identifying the parties and their goals.
    2. Legitimacy Test – Distinguishing between legitimate goals and illegitimate means.
    3. Solution Building – Crafting ideas that bring mutual and equitable benefits to all involved.
    Join Our Seminar! Our seminar is an integral part of our ongoing education for peace. It’s an opportunity to delve deeper into the Transcend Method and find innovative solutions to everyday conflicts. Whether between individuals, groups, states, or cultures, the method is applicable to any context.

    Seminaret «Grunnkurs i bruk av Transcend-metoden» er en integrert del av vår pågående utdanning for fred. Det er en mulighet til å gå dypere inn i Transcend-metoden og finne innovative løsninger på hverdagslige konflikter. Metoden er anvendelig i enhver kontekst, enten det er mellom individer, grupper, stater eller kulturer.

    PROGRAM FOR THE WEEKEND AT JONATUNET 

    Seminary on Galtung’s Trancend Method for Peace 

    Friday May 9th 

    From 17:30 Registration and meal; 18:30 practical instructions 

    18:45 We gather in the Lecture Hall 

    19:00 1st session with Erika Degortes: Notions, ideas, definitions, theories 

    Tutorial, questions and workshop 

    21:30 Review of practical work for the groups.  

    Evening snack and tea in the dining room. 

    Saturday May 10th 

    08:00 Breakfast.  

    09.00 2nd session with Erika Degortes: The three Phases of Conflict Resolution 11:00 Coffeebreak & practical work/ Workshop. Yoga or singing.  

    12:00 Lunch 

    13:00 3rd session with Erika Degortes: The four levels micro, meso, macro, mega 15:00 Rest, walk. 

    16:00 Coffee, fruit. Practical work/ Workshop 

    17:00 4th session: Conflict-Resolution: The Agenda of Mediation 

    19:00 Dinner. 

    21:00 Saturday meeting in the hall. 

    Sunday May 11nd 

    08:00 Breakfast followed by clearing the room for those who leave on Sunday 

    09:00 Assembly in the hall. 5th session with Erika Degortes: International Conflicts 11:00 Practical work/ Workshop 

    11:30 Lunch. 

    12:00 Sixth session with Erica Degortes: Traumas, questions, ideas and exercises.  13:30 Coffeebreak (13:40 Departure for those who may be going with the Haukeliekspressen to Oslo  14:10 –>21:34). 

    14:15-15:30 Summary and discussion for all those remaining. 

    17:00 Dinner (18:35 dep. for ferry/ Bus to Bergen 18:50->20:25) 

     

    Kjøp billett her.

     

    Sabona i skolen – et program for samspill og sosial kompetanse 

    12.mai v/Synøve Faldalen

    I workshop Sabona på 1-2-3 tar vi opp spørsmål som:
    – Vet du forskjellen på og sammenhengen mellom konflikt og vold?
    – Vet du hvorfor kunnskap om disse begrepene er avgjørende for å kunne løse konflikter?
    – Vet du hvorfor beskjed om å være hensynsfull og «snill» kan virke mot sin hensikt i en konfliktsituasjon?
    – Vet du hvordan du på en konstruktiv og nyttig måte kan snakke med folk som er i konflikt?
    – Har du gode strategier for hva du kan gjøre om du selv befinner deg i en konfliktsituasjon?
    – Vet du hvorfor det kan være ødeleggende for barn å få dem til å tro at de skal unngå konflikter?

    Vi er alle ‘spesialister på å løse konflikter, siden vi har trent så lenge vi har levd. Konflikthåndtering går på autopilot, og følger innlærte mønstre. 

    Vi møter konflikter med forskjellige strategier, og måten vi angriper dem på får betydning for utfallet. Har man en vinner, står det som regel igjen en taper. Ved å være oppmerksom på strategier og konsekvenser, kan en lettere velge konstruktive framgangsmåter. 

    Det handler ikke om å ‘gi seg’, være ‘snill’ eller ‘ettergivende’. Det handler om å ha praktisk kunnskap om hva konflikter er, og hvordan de kan løses. Fredsundervisning og opplæring i konflikthåndtering på alle nivå er et av de viktigste innsatsområdene for å fremme og styrke en global fredskultur. 

    Sabonametoden er basert på forskning av verdens første fredsprofessor, Johan Galtung, og hans undervisningsopplegg i fredsarbeid for FN. Metoden er utviklet i samarbeid mellom Johan Galtung og blant andre Synøve Faldalen. Verktøyene i Sabona kan brukes som øvelse i å se hverandre fra tidlig i livet i alle de små og store konfliktsituasjoner som oppstår – og som alltid har utviklingspotensialet i seg. 

    Sabona på 3 minutter

    Sabona – program for samspill og sosial kompetanse 

    Konflikter er en naturlig del av hverdagen. Det burde kompetanse på å løse dem også være. Det første og  viktigste er å sette seg inn i SABONA-PRINSIPPET – som dreier seg om å forstå sammenhengen mellom mål og  middel. Kort fortalt: å være MÅLSØKENDE. Bakgrunnen for dette er faglig forankret i kunnskap om at endring/  utvikling av positiv atferd skjer mest effektivt ved å hjelpe barnet å se sammenhengen mellom hva de gjør – og  hva de ønsker å oppnå. I faktaboksen ser du en oversikt over de 7 verktøyene i Sabona’s verktøykasse. Når en  har innsikt og kompetanse i bruk av disse, er voksne og barn trygge i møte med uenighet og konflikter. 

    Sabona i skolen – en skole for livet!  

    Hvorfor er dette viktig? 

    Vi skapes som sosiale individer i samspill med andre  mennesker. Ingrediensene i samspillet har tre  komponenter: det som skjer MELLOM oss, det som  skjer INNI hver av partene, og det vi kan observere fra  UTSIDEN. Vi har nok en ide om at det foregår noe inne  andre mennesker, og at noe kan ha skjedd mellom  dem og andre – men siden det er det de gjør og sier som vi oppfatter – er det ofte det vi tar tak i. 

    Vår utfordring til deg – gå bak handlingen og finn  målet! Det vil si: å ha en målsøkende holdning ved at  du kommenterer hva du observerer at personen gjør,  og samtidig ”går bak” for å bidra til at vedkommende  blir klar over hva han/hun ønsket å oppnå. Når du  finner målet – kan du gå tilbake og evt foreslå andre  og mer konstruktive handlinger eleven kunne gjort for  å nå målet. 

    Den ”målsøkende holdningen” ligger også til grunn for  samspillet mellom de voksne på arbeidsplassen vår. Vi  kan alle ha mindre gode dager. Å bli møtt med  ”forståelse” hos oss betyr at vi er villig til å ”gå bak”  uønsket atferd, på jakt etter mål vi kan støtte. 

    Målsøkende væremåte – eksempler på hva du kan si 

    Slik oppførsel kan vi ikke godta!, Si meg hva  du vil/ønsker, så skal jeg se om jeg kan hjelpe  deg. (Snakke til både mål og middel samtidig) 

    Jeg ser at du er lei deg, er det noe jeg kan  gjøre? (bli sett) 

    Det du sier høres fornuftig ut. Jeg skal undersøke, men kan ikke love noe….. 

    (bli hørt) 

    Nå har jeg hørt din forklaring. Jeg må høre de  andres forklaringer også før jeg kan hjelpe  dere videre. (Alle har rett til å få sin forklaring hørt og vurdert) 

    Jeg ser at du vil bruke huska nå, men den er  opptatt. Er det huska som er viktig for deg,  eller kan du finne på andre ting å gjøre?  (andre måter å nå mål) 

    Jeg ser du slo deg. Jeg kan tenke meg at det  gjorde vondt. Hvordan går det med deg?  (trøst) 

    Nå skal vi avslutte denne leken/ dette  arbeidet om 5 minutter (være forutsigbar) 

    Fakta Sabona verktøyene 

    Sabona i kortversjon: 7 verktøy for å utvikle samspill,  entreprenørskap og evne til konfliktløsning. Programmet  baserer seg på en opplæringsmanual fra FN. 

    1. En definisjon på konflikt – UFORENLIGHET 
    2. To sider av samme sak – SABONA-PRINSIPPET  Utvikling av mål- og handlingskompetanse 
    3. Tre hjørner i ABC-TRIANGLET Mellom, inni, utenpå  Ingredienser i alt menneskelig samspill 
    4. Fire felt i RYDDEMATTA – for refleksjon og tydelig mål  Positiv – negativ, fortid – framtid.  
    5. Fem utfall av konflikter 5’ER SKJEMAET 

     Vinne, tape, kompromiss, tilbaketrekning, både-og 6. Seks – 3 trinn og 2 fokus pr trinn – LØSNINGSTRAPPA  Snakke med partene alene før samling rundt bordet 7. Sju – 5 ruter, 1 kryss, 1 oppskrift – FORSONINGSKRYSSET  En god unnskyldning inneholder: ansvar, konkret, endring 

    Hva vi ønsker av deg 

    At du møter barna våre med en lyttende, vennlig,  spørrende og utforskende holdning! At du er på  måljakt hele dagen – dess flere av barnas mål du  oppdager – dess bedre har du løst oppgaven! 

    Det handler ikke om «snillisme», at de skal få alt de  ønsker – men rett og slett en faglig forståelse av at  barn lærer og utvikler seg bedre når de opplever  målsøkende omgivelser. Husker du følelsen av at  noen forsto deg – selv på en «dårlig dag»? Hold fast  ved den gode opplevelsen – og du har skjønt «det». 

    GOD MÅLJAKT!

    «Sabona» betyr «hei» – «jeg ser deg» – «jeg anerkjenner din eksistens». Ordet er opprinnelig zulu, og benyttes  som vanlig hilsen i flere afrikanske land. Sabona ble valgt som navn på verktøykassa fordi det symboliserer  den grunnleggende holdningen: «Jeg ser deg – og er villig til å se bak hva du gjør til målet bak handlingen».

    Sabona i skolen – Å skape trygghet i konfliktsituasjoner med Synøve Faldalen 

    Mandag 12.mai: 

    08:30 Frokost  

    09:30 Forsamlingssalen: Sabona i skolen v/ Synøve Faldalen (2t) 

    1. Hvordan løste dere konflikter hjemme? 
    2. Verktøykasse i konflikthåndtering, oversikt 
    3. Hva er en konflikt? 
    4. Hva er de tre elementene som må løses i en konflikt? ABC-trianglet 

    11:30 Kaffe. Workshop 

    12:30 Forsamlingssalen: Sabona i skolen v/ Synøve Faldalen (1t) 

    1. Hvordan forberede seg til å rydde opp i en konflikt! Ryddematta 

    13:30 Lunch 

     13:50 Avgang de som må ta buss tilbake til Oslo mandag (14:10 Haukeliekspress fra Jondal Kai) 14:30 Forsamlingssalen: Sabona i skolen v/ Synøve Faldalen (2t)  

    1. Hvordan ender konflikter? Femmerskjemaet 
    2. Hvordan kan vi komme fram til løsninger? Løsningstrappa 
    3. Konflikter skaper ofte dårlige følelser – hvordan kan en god unnskyldning se ut? 

    16:30 Slutt m. restemat 

    18:05 Avgang til Jondal kai/ buss 930 (18:20 -> 20:25) 

    21:10 Avgang til Jondal kai ferje 21:30 -> 00:00 bus 930, Arna 23:05/ 9min tog til Bergen sentrum)

     

    Kjøp billett her.